Linda is leesgroepbegeleider voor de Leesjury. Jij ook?

Gepubliceerd op woensdag 26 jun 2024 om 09:00
Linda werkt als leesgroepbegeleider voor de Leesjury van bibliotheek Kontich. Word jij haar nieuwe collega vrijwilliger?

Ontdek hier de volledige vacature en stel je kandidaat.

"Zoek je vrijwilligerswerk? Kies dan iets binnen je persoonlijke interesse, maar durf jezelf uit te dagen. Zelf vind ik het fijn om nu met een andere leeftijdsgroep te werken dan tijdens mijn loopbaan. Ook is het boeiend om buiten de gekende omgeving van het onderwijs vrijwilligerswerk te doen."

Waarom deze organisatie?

Toen ik pas gepensioneerd was na mijn loopbaan als kleuteronderwijzeres, dacht ik na wat ik écht graag nog wilde doen: dat is voorlezen voor kinderen. Ik ben toen spontaan naar de bibliotheek gestapt en heb aan een medewerker gevraagd of ik als vrijwilliger kon voorlezen aan kinderen. Zo ben ik voorleesvrijwilliger geworden en later ook vrijwilliger bij de Leesjury.

Wat doe je als vrijwilliger?

Tussen september en april moet je als vrijwilliger de 8 jeugdboeken van je leesgroep lezen, die de kinderen ook zelfstandig lezen. Ik begeleid groep 3: een tiental kinderen uit het derde en vierde leerjaar. Ik organiseer 5 bijeenkomsten van telkens een uurtje. Op een eerste bijeenkomst stel ik de boeken voor. Ik vraag de kinderen dan waarover ze denken dat het boek zal gaan op basis van de kaft. De laatste bijeenkomst herlezen we dat om te ontdekken of het anders was of zoals gedacht. Daarna lezen we telkens 2 boeken tegen de volgende samenkomst. Ik bespreek de boeken met de kinderen, vaak op een creatieve manier, en laat hen punten geven zoals een echte jury. Op onze laatste bijeenkomst evalueren de kinderen welk boek ze het leukst vinden. Daarna is er vrijblijvend nog een slotfeest georganiseerd in één van de gemeenten van het Bibkwintet. Ik ga er zelf voor het eerst dit jaar naartoe, helpen als vrijwilliger.

Wat is je mooiste herinnering?

Er zijn een aantal kinderen bij die grappig uit de hoek komen, als ze vertellen over het boek. Soms delen kinderen persoonlijke verhalen naar aanleiding van een boek, wat ik een meerwaarde vind. Het is niet “zomaar” babbelen over een boek, het heeft altijd inhoud.

Naar top